Konrad Knirim's Wahl: Konrad Knirim's Choice:

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    IWC: Luftwaffen Beobachtungsuhr 
    im 2. Weltkrieg
    Hersteller: International Watch Co.
    Schaffhausen/Schweiz
Aviation watch of the
Luftwaffe in WW II.
Producer: International Watch Co.
Schaffhausen/Switzerland
 
 
Beschreibung:
IWC: Luftwaffe Beobachtungs-Armbanduhr Cal. 52, Werk Nr. 1014015, zusätzliches antimagnetisches Innengehäuse, 18-liniges Werk mit Breguet-Spirale, Feinregulierung, keine Stoßsicherung, engere Bandanstöße mit Federstegen zur Befestigung des Langriemens. 

Daten zur großen Fliegeruhr (Jürgen King IWC, April 2001)
1940 wurde unter den Werknummern 1013801-1015000 = 1200 Stück Kaliber 52 T-19"’, H 6 S.C. hergestellt. 1940 wurden 1000 Stück große Fliegeruhren unter den Gehäusenummern 1033201-1034200 an Siegfried Heindorf Berlin geliefert 
Technische Daten: Gehäusedurchmesser 55,00 mm, über Anstöße: 67,00 mm, Gehäusehöhe über Glas 17,50 mm, sichtbarer Zifferblattdurchmesser 49 mm Zifferblatt Metall 0.90 mm dick, Minuterie bedruckt mit 5 Minutenstrichen in Tritium, arabische Stundenanzeige, bei 12 Uhr, Dreieck mit zwei Punkten in Tritium, Zeiger: Sekunden, Minuten und Stundenanzeiger in Stahl gebläut mit Tritium belegt, Lederband (lange Ausführung) mit Doppelschleife und Verschlussbügel mit Dorn, am Federsteg mit 2 Nieten gehalten, Innendeckel Stahl rostfrei, Boden Stahl rostfrei mit folgender Prägung: B-Uhr Bauart: I.W.C, Werk Nr. Anforderz.: FL 23883, rostfreier Stahl IWC-Probusstempel, Gehäusenummer, Boden außen Gehäusenummer teilweise ein Aufdruck im Achteck BA 2690, Gehäusemittelteil seitlich eingraviert FL 23883.
Uhrwerk: Kaliber 52 Grundwerk erweitert auf Zentrumsekunde als Kaliber 52 S.C, indirekter Sekundenantrieb mit Bremsfeder am Sekundentrieb, 16 Steine Schwanenhals-Feinregulierung, vernickelte Platine und Brücken sowie Werkring,  Zeigerstellung über Krone, Werk signiert mit IWC und Werknummer.

Einsatz:
Neben der Seefahrt, die zur Bestimmung der geographischen Länge möglichst genau gehende Uhren an Bord der Schiffe benötigte, war auch die Luftfahrt auf genau gehende, robuste und gut ablesbare Uhren angewiesen, um Orts- und Flugdauerbestimmungen durchführen zu können.

Piloten benötigten eine Uhr, die auch dann rasch, sicher und sekundengenau abgelesen werden konnte, wenn sie beide Hände zum Steuern ihrer Maschine brauchten. Ihre Beobachtungsuhr musste am Arm über der Fliegermontur zu tragen sein. Die Anforderungen bezüglich der Ganggenauigkeit und der Grad der Werksvollendung wurden von den Dienststellen und Oberkommandos exakt festgelegt.

Jede einzelne Uhr musste vor ihrer Auslieferung bei einer Deutschen Seewarte oder einem anderen amtlichen Prüfinstitut überprüft und mit einem Gangzeugnis versehen werden. Die Feinstellung musste an jeder einzelnen Uhr in sechs Lagen und bei drei Temperaturen vorgenommen worden sein. Nur so konnten sie den von der Deutschen Seewarte aufgestellten Prüfbedingungen der ‘Sonder- oder ersten Klasse’ für Präzisions-Taschenuhren genügen.

Beschreibung der Uhren:
Die Armband-B-Uhren von IWC, Lange & Söhne, Wempe, Walter Storz und Lacher & Co. waren als Navigationsuhren reguliert und einzeln von der Seewarte in Gesundbrunnen bei Glashütte auf Chronometer-Qualität geprüft. Getragen wurden sie von den Piloten am Langriemen über der Fliegermontur.

Description:
IWC: Luftwaffe navigation watch 55 mm , movement IWC cal 52, no. 1014015. The case has an inner extra antimagnetic case, lugs 25,5 mm with spring mount.
The big pilot’s watch of IWC produced for the German Airforce (Jürgen King IWC, May 1999)
In 1940 1.000 pieces of the big pilot’s watch with case numbers between 1033201 and 1034200 were shipped Siegfried Heindorf, Berlin/Germany. 
Technical data: Diameter of the case 55,00 mm, including attachment 66,40 mm, height of the case with glass 17,40 mm, diameter of the crown 12,60 mm, visible dial 49,00 mm, dial metal 0,90 mm thick, minute circle with bold luminous (radium) five minutes-strokes, hours indication with Arabic numerals, at 12h bold luminous (radium) triangle and two dots, hands blued, luminous (radium) second-. minutes- and hour-hands in stainless steel, inside cover stainless steel, bottom stainless steel with the following printing: B-Uhr - Bauart IWC - movement number - Anforderz.: FL23883 - Rostfreier Stahl - IWC-Probus-stamp and case number, outside bottom movement number, engraved at the side with FL 23883. 
The movement: IWC produced 1200 movements, caliber 52T - 19'“ H6 S.C. under the numbers 1013801 to 1015000 in 1940. 52T: movement construction with hand-setting by using the crown. 19'“: diameter of the movement (our records show 19/22'“), the enlargement has been made possible with a bigger movement circle. H6: movement height in millimeter (6 mm) SC: centre second executed as in direct driving, with braking-spring at the fourth wheel pinion, 16 rubies, swan neck adjustment, sliced bimetallic balance with weight- and regulation screws, balance-spring with Breguet-terminal curve, Swiss lever escapement, decorated gilt main plate, bridges and movement circle ratiated, engraving IWC in an oval and movement number, tests: controlled in 6 positions, control of temperature.

Application:
As in maritime navigation, aviation required the most precise watches and clocks possible in order to determine geographical longitude.  Precise, robust and easily read watches were ordered for air travel to determine  aircraft location and flight duration.
Pilots needed wrist watches that could be accurately and instantly read when both hands were being used to pilot the aircraft. Their navigation watch had to be worn on the arm over their flight outfit. Luftwaffe High Command gave exact instructions regarding operating precision and the degree of movement completion required.
Before being delivered, every single watch had to be tested and given operating certification by the German Naval Observatory or some other official test institute. The fine adjustment of every watch had to be conducted in six positions and at three varying temperatures. Only then could the watch achieve ‘special or first class’ rating according to the German Naval Observatory’s test conditions. 
The watch movements were uniformly cased in 55mm diameter, gray varnished, brass or steel housings with snap on back cover. Printed on the inside of the back cover was the type, device and movement numbers, stock no. and the producer’s name. The dial faces were black with large luminous Arabic numerals and minute and second indicators. The hour, minute and second hands were coated with radium. The second hand had a counter weight. All watches also had a central second hand with the drive outside the power flow and a balance stop function for accurate time setting.